INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS

INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS & INDIA AS NEW CHAPTER HEREWITH C.AA. AND N.R.C :-

प्रधानमंत्री नरेंद्र-मोदी के आरम्भिक कार्यकालों में विदेश-नीति सबसे पहली प्राथमिकता थी। सयुक्त राज्य अमेरिका ने नरेंद्र-मोदी के साथ जो बर्ताब किया(अमेरिका दवारा मोदी का वीसा करीब करीब दस सालो के लिए रद्द कर दिया था ,और उनके दवारा गुजरात में किये कार्यो के आलोचना के बाद। ) अगर उसे छोड़ दे तो इन सबके बाद भी इंडो-पेसिफिक नीति के उदय से दोनों देशो में एक नए सम्बन्धो की शुरुआत हुई है। चीन के साथ भी, घरेलु भावनाओ के बाद भी प्रेजिडेंट क्सी-जिंपिंग का भारत में स्वागत किया गया,कुछ अनौपचारिक दौरे भी हुए(Mamallapuram Modi Xi Meeting) और इसी के साथ चीन का दौरा भी किया गया। आखिरकार दूरसे पड़ोसी देशो के साथ भी नई शुरुआत की गयी। मोदी सरकार ने परम्परिक रूप की नीतियों से घरेलु मामलो के लिए द्विपक्षीय सम्बन्ध बनाने की शुरुआत पाकिस्तान,बांग्लदेश,तथा श्री-लंका के साथ भी की। पुराने कार्यकालों उद्देशय और इस दूसरे नए कार्यकालों के मुख्य उदेश्यो के बारे में ज्यादा नहीं बताया गया। बजाय इसके :- द्विपक्षीय सम्बन्ध,
विदेश मंत्रालय और इसके विदेशी मिशन जोकि अब पूर्ण रूप से समर्पित है। आर्टिकल 370 के संविधान में संसोधन से,नागरिकता सांसोधन एक्ट और राष्ट्रीय नागरिक रजिस्टर के प्रस्ताव के बारे में कई देशो में और कई अन्तर्राष्ट्रीय संगठनों ने भिन्न-भिन्न तरह के सवाल उठाये है।

INDIA’S RELATION WITH U.S AND EUROPEAN UNION:-

इस प्रकार के नीतियों से भारत और अमेरिका के सम्बन्ध पर बहुत गहरा प्रभाव पड़ेगा जहाँ द्विपक्षीय पार्टी इंडिया को दो दशकों से सहयोग कर रही है। हलाकि डेमोक्रैट पार्टी का सहयोग HOWDY MODI जिसका आयोजन सितम्बर 2019 में हुआ था,के दौरान दूर हो जाना, जहाँ डेमोक्रेटिक पार्टी के तीन दर्जन में से सिर्फ दो दर्जन कानून बनाने वालो का होना, वह भी मिस्टर ओबामा के अधीन जो मोदी सरकार के बड़े समर्थक रह चुके है। जब यह एक प्रकार का काल्पनिक कारन था की राष्ट्रपति डोनाल्ड ट्रमप के साथ स्टेज शेयर ना करने दिया जाना तथा पांच में से सिर्फ एक भारतीय-अमेरिकी कानून बनाए वालो का होना भी एक मत्वपूर्ण भूमिका अदा करता है।और यह परेशानी वाशिंगटन में विपक्ष में ही नहीं रहा है।

INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS
INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS

HOWDY MODI आयोजन को फॉलो करने वाले, राज्जीय विभाग, दूसरे द्विपक्षीय कमेटी ने अपने एक बयान जारी करते हुए चिंता जताई है ,कश्मीर में अभी भी नजरबंदी और नागरिकता संसोधन एक्ट में भी नजरबंदी।
सामान रूप से यही मुद्दा की आवाज़ यू.के पार्लियामेंट में उठ रही है। पिछले सितबर को यूरोपियन पार्लियामेंट में कश्मीर के मुद्दे पर चर्चा हुई थी। और यह (कश्मीर मुद्दा) एक प्रकार से यू. के की राजनीती में भी चर्चित हुआ है। कश्मीर यू.के में लेबर और कन्सेर्वटिव पार्टी के बीच एक चुनावी अभियान के रूप में उभरी। मोदी सरकार का कश्मीर के लिए यूरोपियन पार्लियामेंट से कुछ दक्षिणपंथी लोगो को निमंत्रण देना।

ALSO READ : Views Of Bollywood Celebrities About C.A.A, NRC, NPR

INDIA’S TIES WITH BANGLADESH SLOWDOWN:-

सरकार अपने पडोसी देशो(दोस्तों और दुशमन) के नागरिकता संसोधन एक्ट के राय जानकर काफी दुखी तो है। पाकिस्तान जो हमेसा से ही गुस्से में रहता है व्ही अफ़ग़निस्तांन ने अभी तक कुछ भी नहीं बोला है परन्तु असली नुकशान तो बांग्लादेश के साथ सम्बन्ध बनाने में हुआ है। पिछले दशक, खासकर लैंड बॉउंड्री एग्रीमेंट के पुरे होने के बाद,ढाँका और नई दिल्ली दोनों ने काफी मजबूती से नए सम्बन्ध बनाए पर काम कर रहे थे जैसे नए व्यापारों के रास्तो का निर्माण, नए ऊर्जा के रास्ते,यात्रा करने के लिए लिंक विकसित करना इत्यादि। इन सम्बन्धो को पूर्वर्ती सालो में जीते हुए रूप में देखा जा रहा था जब आतंकवाद से और बॉर्डर पर हत्या से बचाव में सुरक्षा मिल रही थी। बांग्लादेश,अफगानिस्तान और पाकिस्तान को एक साथ और उनके अल्पसंखयको को धर्म पर आधारित नागरिकता से,इनके साथ संबध में कड़वाहट शामिल हो रही है। और इससे भारत के सम्बन्धो पर बुरा असर भी पड़ेगा। शेख हसीना सरकार ने यह पॉइंट-आउट किया है की मोदी सरकार सिर्फ एक समूह को छोड़कर बाकिओ के बारे में जयादा तवज्जो देना एक प्रकार से सम्प्रद्यिकता पर आधारित मुद्दा हो जाता है। अगर मोदी सरकार को संप्रदाय के आधार पर नागरिकता देनी है तो वे रोहिंग्या को क्यों नहीं नागरिकता प्रदान कर रही है।अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर कई देश है जो एक जुट होकर इसके विरोध में खड़े हो रहे है अगर भारत का निकट साथी बांग्लादेश इसके साथ हो तो यह सिर्फ वक्त की बात होगी। बांग्लादेश के विदेश मंत्री ए.के अब्दुल मोमिन ने नागरिकता संसोधन एक्ट पर असहमति जताते हुए बताया है की:- यह भारत के पंथनिरपेक्ष ढांचों को नुकशान पहुचायेगा इस बात को ख़ारिज कर दिया की बांग्लादेश में अलपसंखयक को किसी भी प्रकार से प्रताड़ित नहीं किया जा रहा है। भारत हमेशा से ही एक सहिष्णु देश रहा है जो पंथनिरपेक्ष में विश्वास करता है।

ALSO READ: India: the inadequate economy is a cyclical phenomenon?

INTERNATIONAL RESOLUTIONS AND STATEMENTS:-

पहला, सभी प्रकार के बयान और रेसोलुशन खाली सिर्फ भाषण कला नहीं है और यह सब आगे चिंताजनक कदम भी बन सकते है। यू.एस कमिशन फॉर इंटरनेशनल रिलीजियस फ्रीडम U.S COMMISSION FOR INTERNATIONAL RELIGIOUS FREEDOM(USCIRF) ने पहले ही अमित शाह और दूसरे अधिकारियो पर कुछ प्रतिबन्ध लगाए है। जहाँ पर यह एक अत्यंत दुखद कदम है व्ही पर हसने की बात भी है। यह व्ही USCIRF है जो मोदी पर वीजा प्रतिबन्ध लगायी थी जब वे 2005 में गुजरात के मुखयमंत्री थे। इसी प्रकार यु.एस कांग्रेस के कानून बनाने वालो ने भी एक डिफेंस सेल्स पर प्रभावी ब्लॉक किया है। रूसिया से S-400 खरीदने पर भी अमेरिका का रोक था। अब अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर अमेरिका और उससे जुड़े संगठन शायद ही

INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS
INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS

इंडिया को एक प्रकार का मंच प्रदान कर पाएंगे। भारत अब जो भी विदेसी नीति ला रहा है उससे सिर्फ सम्बन्धो में गिरावट आ रही है। कई लीडर ने तो अपनी यात्रा ही रद्द कर दी जैसे :- वर्तमान का उदाहरण जापान प्राइम मिनिस्टर शिंजो आबे या बांग्लादेश के फ़ौरन और होम मिनिस्टर। हलाकि ऐसा भी नहीं है की भारत की स्तिथि अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर गिर गयी है। अभी भी भारत ऐसा देश बना हुआ है जो देश में एक बहुध्रुवीय शक्ति के रूप में उभर रहा है. भारत का अंतरिक्ष में मिशन गगणयान,चंद्रयान-3 इत्यादि है जो भारत के भौतिक विकाश में मदद करता है. हाल ही में चार पाइलेट्स जो की भारतीय वायु सेना के है वो रूस के निकल चुके है ताकि वह गगणयान के लिए प्रशिक्षण ले सके। यह 2022 में होने वाला मिशन है। हर सरकार की कुछ ना कुछ कमिया और लाभ होते है उनके लिए गए फैसले ही देश का भविष्य तय करते है। वर्तमान सरकार के दवारा लायी गयी नीतियो ने भारत में तो काफी शोर मचा रखा है। नागरिकता संसोधन कानून के जिस तरीके से आने से विवाद हुआ है इस कानून के कुछ नियम से तो संविधान की मूल ढांचा को चोट पंहुचा है। अंत में सिर्फ इतना है की, सरकार को अपने किये हुए कार्यो के अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर प्रभाव के बारे में सोचना होगा और यह भी सोचना होगा की इससे भारत के घरेलु एक्शन पर कितना प्रभाव पड़ता है। यह भारत एक ख्याति प्राप्त देश है जिसमे पंथनिर्पेक्ष्ता,लोकतंत्र,स्थिर शक्ति,द्विपक्षीय लेन देन वर्तमान में,और जो निपुणता है भविष्य को सभालने में ,खासकर आर्थिक और जियो पॉलिटिक्स रूप में। इन सभी के बाबजूद भारत अपने विकास की तरफ बढ़ रहा है।

THANK YOU…

12 thoughts on “INDIA: DIPLOMATIC RELATIONS AND C.A.A IN INTERNATIONAL POLITICS

  • Pingback:IT SECTOR AND U.S-IRAN TENSION - societykarma

  • March 16, 2020 at 3:43 am
    Permalink

    Excellent post but I was wondering if you could write a litte more on this topic?
    I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further.

    Thanks!

    Reply
  • May 14, 2020 at 1:41 am
    Permalink

    I precisely wanted to thank you very much once again. I am not sure the things that I would’ve followed in the absence of those information provided by you regarding such a situation. It was an absolute daunting problem in my circumstances, however , finding out a new professional mode you treated that took me to cry for contentment. I’m happy for the support and even have high hopes you find out what a powerful job you happen to be carrying out instructing many others through the use of your webblog. More than likely you haven’t met any of us.

    Reply
  • May 17, 2020 at 8:08 am
    Permalink

    I really wanted to develop a simple message in order to express gratitude to you for all the marvelous items you are giving out here. My incredibly long internet look up has at the end been honored with reputable tips to exchange with my pals. I would point out that we website visitors actually are rather lucky to dwell in a useful site with so many perfect people with good guidelines. I feel very blessed to have encountered the webpages and look forward to many more entertaining times reading here. Thanks a lot once more for a lot of things.

    Reply
  • May 20, 2020 at 8:41 am
    Permalink

    I in addition to my friends were actually going through the best ideas located on your web site and then then developed an awful feeling I never expressed respect to the website owner for those tips. All of the people ended up stimulated to see all of them and now have unquestionably been taking pleasure in these things. Thank you for getting really helpful as well as for obtaining certain useful topics most people are really wanting to know about. Our own sincere regret for not saying thanks to earlier.

    Reply
  • May 23, 2020 at 12:14 am
    Permalink

    I must point out my admiration for your kindness for individuals who really want guidance on this important question. Your very own dedication to passing the message up and down had become pretty helpful and has in most cases empowered associates much like me to attain their aims. Your personal useful publication signifies a lot to me and especially to my office colleagues. Thanks a ton; from all of us.

    Reply
  • May 25, 2020 at 8:04 am
    Permalink

    I happen to be commenting to make you understand of the incredible experience my cousin’s child undergone using your site. She noticed plenty of pieces, including what it is like to have a great helping nature to make certain people without problems grasp selected extremely tough subject matter. You undoubtedly did more than our own expected results. Thanks for delivering these warm and friendly, trusted, revealing as well as cool tips on this topic to Tanya.

    Reply
  • May 28, 2020 at 12:53 am
    Permalink

    I am also commenting to make you be aware of of the nice experience my friend’s daughter had viewing your web site. She came to find a wide variety of details, with the inclusion of what it is like to possess an excellent helping heart to have others with ease learn about several advanced subject matter. You actually surpassed our desires. Thanks for showing such informative, dependable, informative and in addition fun guidance on this topic to Gloria.

    Reply
  • May 30, 2020 at 4:23 am
    Permalink

    I want to show my appreciation to you for bailing me out of such a trouble. Just after surfing around through the internet and finding techniques which were not beneficial, I assumed my life was done. Living without the presence of strategies to the difficulties you’ve resolved as a result of your entire article is a critical case, and the ones that could have negatively damaged my entire career if I hadn’t discovered your site. Your good mastery and kindness in controlling all the stuff was crucial. I am not sure what I would have done if I hadn’t come across such a solution like this. I am able to at this moment look forward to my future. Thanks very much for your impressive and results-oriented help. I won’t be reluctant to propose your web sites to anybody who will need tips on this issue.

    Reply
  • June 1, 2020 at 11:52 pm
    Permalink

    I wish to show some appreciation to the writer just for bailing me out of this type of matter. After browsing throughout the world-wide-web and getting opinions that were not beneficial, I assumed my entire life was done. Existing without the presence of solutions to the issues you have solved all through the report is a critical case, as well as the ones which may have badly damaged my career if I had not come across your site. Your primary natural talent and kindness in handling almost everything was priceless. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t discovered such a thing like this. I can also at this time look ahead to my future. Thank you so much for your reliable and effective help. I won’t be reluctant to recommend your blog post to any person who needs to have guide about this area.

    Reply
  • June 4, 2020 at 2:01 am
    Permalink

    I in addition to my guys ended up reviewing the great information located on your web page and so the sudden got an awful feeling I had not expressed respect to you for those strategies. All of the guys had been totally glad to read through them and now have pretty much been taking advantage of them. We appreciate you getting simply thoughtful and for obtaining this sort of cool topics millions of individuals are really wanting to know about. Our own honest apologies for not expressing gratitude to you sooner.

    Reply
  • June 6, 2020 at 3:44 am
    Permalink

    I simply needed to thank you so much yet again. I do not know the things I could possibly have followed without these ways contributed by you over that subject matter. It had become an absolute frightening scenario in my circumstances, but noticing the professional mode you treated it took me to jump with delight. I’m happy for this work and then trust you know what a great job that you’re carrying out educating most people with the aid of a web site. Probably you haven’t encountered all of us.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *